Business2Community
Udvikling af et samarbejdskoncept
Formål
Målsætningen med projektet er at udvikle et samarbejdsredskab, der guider boligorganisationer i, hvornår og hvordan virksomheder kan inddrages i processen, og hvordan deres egenskaber og ressourcer kan aktiveres til at understøtte lokalområdets særlige identitet.
Implementering
Baseret på en række interviews med en række virksomheder og fageksperter fremmes udviklingen af samarbejdsredskabet gennem et tæt samarbejde omkring to test-cases, som KAB og Himmerland Boligforening stiller til rådighed. Den første case har en fysisk karakter og omfatter et aktuelt projekt, der indebærer opførelsen af et butikstorv i boligafdelingen Folehaven i Valby. Den anden case, ErhvervsNetværk 9220 fra Himmerland, har en strategisk karakter og involverer et samarbejde med lokale virksomheder omkring at introducere udskolingselever (7. til 9. klasser) for forskellige jobmuligheder og -kulturer.
Impact
Projekteret vil påvirke fire hovedinteressenter: Beboere, lokalsamfund, boligorganisationer og virksomheder. Beboerne vil opleve stolthed, jobtræning, støtte til familien samt fællesskabsaktiviteter og programmer til kompetenceudvikling. Lokalsamfundet vil opnå øget samhørighed og social sammenhængskraft. Boligorganisationer vil opnå synergier med erhvervslivet, nye økonomiske muligheder med øget kapacitet og effektivitet, mens virksomheder vil opnå profit med purpose, stærkere ESG-præstationer, adgang til lokale talenter, rimelige huslejer og branding.
Læs mere:
Kunde
KAB, Himmerland Boligforening, Almennet
Periode
2023-2024
Budget
765.000 dkr.